سیم بکسل فولادی

سیم بکسل فولادی مغز فولاد

سیم بکسل فولادی ؛ مجموعه‌ای از رشته‌های گرد هم آمده برای تحمل فشار و وزن بالا

سیم بکسل فولادی وسیله‌ای کاربردی و بسیار حساس در صنایع است که وظایف بسیار مهمی را بر دوش می‌کشد.
با شنیدن نام سیم بکسل (Wire Rope) بدون شک به یاد جرثقیل‌های بزرگی می‌افتید که صدها تن وزن را جابه‌جا می‌کنند.
از طرف دیگر، روزانه با این وسیله درگیر هستید. می‌توان این طناب فولادی در هم پیچیده شده را در آسانسورها، بالابرها، تاورهای ساخت برج یا حتی ترمز دوچرخه دید.
اما چرا فولادی؟ فولاد از جمله آلیاژهایی است که دوام بسیار بالایی دارد و می‌تواند وزن‌های بسیار زیاد را نیز تحمل کند.
همانطور که گفته شد، سیم بکسل باید بتواند ده‌ها تن وزن را تحمل کند، چه نگاه داشتن یک جسم باشد و چه بلند کردن و جابه‌جایی آن، همگی مسئولیت سیم بکسل را دو چندان می‌کنند.
بیایید کمی سیم بکسل فولادی را تخصصی‌تر ببینیم
سیم بکسل فولادی مجموعه‌ای از مفتول‌های فولادی است که حول یک محور به نام مغزی می‌چرخند. بسته به جنس مفتول، نوع چرخش مفتول‌ها به دور مغزی و … می‌توان مقاومت هر سیم بکسل را تعیین کرد.
مفتول‌های فولادی عمدتا سه نوع ماده اولیه دارند.
مفتول‌هایی که دارای روکش نیستند و در عین حال، گالوانیزه هم نیستند.
مفتول‌هایی که گالوانیزه هستند
و مفتول‌های استینلس استیل
مفتول فولادی غیر گالوانیزه و بدون هر گونه روکش
این مفتول‌ها عمدتا در سیم‌هایی استفاده می‌شوند که عدم فرسایش و زنگ زدگی برای کاربری اهمیت بسیاری دارد و سعی می‌شود که از قرار گرفتن در برابر عوامل فرسایشی جلوگیری شود.
مفتول فولادی گالوانیزه
به منظور جلوگیری از زنگ زدگی در اجسام فلزی از گالوانیزه کردن استفاده می‌شود و احتمالا شما هم بارها این عبارت را شنیده‌اید.
در سیم بکسل فولادی با استفاده از روی به صورت یکنواخت روی مفتول‌ها را می‌پوشانند و علت اصلی این کار هم تنها یک چیز است؛ جلوگیری از زنگ زدگی!
گالوانیزه در برابر آب مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین منظور از این نوع سیم بکسل در صنایع کشتیرانی، صنایع شیلات، مرغداری و دیگر صنایع مرتبط با آب استفاده می‌شود.
مفتول فولادی استینلس استیل
این نوع مفتول‌ها به نوعی ساخته می‌شوند تا در برابر زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. همچنین این مفتول‌ها در برابر حرارت بالا نیز مقاوم هستند و می‌توانند تا بیشتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد دوام بیاورند.
این نوع مفتول‌ها برای صنایعی مانند ساخت فولاد، صنایع شیمیایی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که حرارت بسیار بالایی عمدتا می‌توان در این صنایع دید.
مغزی سیم بکسل و اهمیت آن در خرید
همانطور که گفته شد، سیم بکسل فولادی از پیچیده شدن مجموعه‌ای از رشته‌های متشکل از مفتول‌های فولادی حول یک مغزی ساخته می‌شوند.
مغزی نقش بسیار پررنگی دارد و وظیفه آن نگهداری رشته‌های فولادی در کنار یکدیگر است. همین امر سبب شده تا قطر آن بزرگ‌تر باشد و بتواند از تماس رشته‌های مفتولی که (استرند) نام دارند به یکدیگر جلوگیری کند.
مغزی فولادی به دو صورت است: ممکن است که مغزی فولادی خود یک رشته قطور فولادی مستحکم باشد. به این نوع مغزی‌ها Independent Wire Rope Core یا (IWRC) گفته می‌شود.
ممکن است سیم بکسل فولادی دارای قطری کمتر از ۱۰ میلی‌متر باشد. این نوع بکسل‌ها عمدتا دارای مغزی رشته‌ای هستند که خود یک استرند است و استرندهای دیگر به دور آن پیچ می‌خورند. این نوع مغزی‌ها را Wire Strand Core یا (WSC ) عنوان می‌کنند.
نوع دیگری مغزی نیز در سیم‌های بکسلی فولادی وجود دارد. مغزی الیافی که می‌تواند به صورت طبیعی مانند کنف یا مصنوعی مانند پلی پروپیلین باشد. این نوع مغزی‌ها را Fibre Core یا (FC) می‌نامند.
اما هریک از این مغزی‌ها برای چه فضایی مناسب هستند؟
سیم بکسل‌های فولادی را می‌توان با دو ویژگی خریداری کرد. اگر به دنبال انعطاف پذیری هستید باید حتما سراغ مغزی‌های الیافی بروید و اگر استحکام و نیروی کشش اهمیت بیشتری دارد،‌ از مغزی‌های فولادی استفاده کنید.
این همه ماجرا نیست…
سیم بکسل فولادی مشخصات دیگری هم دارد که در این مقاله نمی‌گنجد. مباحثی مانند اتصال بکسل‌های فولادی به قطعات دیگر، انواع تاب سیم بکسل‌های فولادی، انواع بافت و … در مقالات دیگر قرار خواهند گرفت.

سیم بکسل فولادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا