سیم بکسل چیست و چرا به آن وابسته هستیم؟

سیم بکسل تاور کرین

سیم بکسل چیست و چرا به آن وابسته هستیم؟

سیم بکسل از جمله تجهیزاتی است که به احتمال زیاد، روزانه حداقل یکبار با آن مواجه می‌شویم و شاید خودمان هم خبر نداشته باشیم.

حتی در زمان بچگی هم با این طناب فولادی قدرتمند روبه‌رو شدیم. بله! وقتی که با دوچرخه ترمز می‌گیریم این طناب به ما کمک می‌کند که حرکت را متوقف کنیم.

زمانی که سوار آسانسور می‌شوید، سیمی که اتاق آسانسور را بالا و پایین می‌کند بکسل است و خیلی موارد دیگر که همه از آن بهره‌مند هستیم.

کاربردهای سیم بکسل و انواع آن

کابردهای سیم بکسل بسیار زیاد است که با توجه به نوع و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

این سیم نقش مهار و نگهداری از اجسام و یا کنترل آن‌ها را دارد. مثلا در صنایع کشتیرانی، با این سیم می‌توانند کانتینرهای بزرگ را از کشتی بارگیری کنند.

در صنایع حفاری و معادن با استفاده از آن می‌توانند حفرهای عمیق را انجام بدهند. حتی در حفر چاه‌های عمیق آبی نیز با استفاده از این سیم مته‌های بزرگ را وارد حفره می‌سازند.

از دیگر کاربردهای این سیم می‌توان در صنایع برق، سد سازی، نفت و گاز و تاسیسات پتروشیمی، حمل و نقل‌های عظیم و صنایع مرتبط با بالابر و آسانسور اشاره کرد.

انواع بکسل و اجزای تشکیل دهنده

پیش از آنکه کاربردهای سیم بکسل را بشناسید، باید اجزای تشکیل دهنده آن را بدانید. همه انواع این سیم از سه بخش مفتول، استرند و هسته تشکیل می‌شوند.

چندین مفتول به دور هم پیچانده می‌شوند و استرند تولید می‌شود. چندین استرند به دور مرکزی به نام هسته تابانده می‌شوند و محصول نهایی سیم بکسلی است که قدرت بالایی دارد.

این سیم انواع مختلفی را شامل می‌شود:

  • بکسل هفت لا
    ساده‌ترین بافت که در آسانسور و صنایع مرتبط با بالابر کاربرد دارد.
  • بکسل فولادی
    نوع بسیار مقاومی که در صنایع حفاری و جرثقیل‌های ساختمانی به کار می‌رود.
  • بکسل افشان
    پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین نوع سیم بکسل که برای کارهای سبک در معماری و دکوراسیون کاربرد دارد.
  • بکسل نتاب
    کاربردی‌ترین سیم در این صنعت که تاب نمی‌خورد و به همین دلیل هم در جرثقیل‌های بزرگ از جمله تاور استفاده می‌شود.
  • کلایمر
    در حقیقت دستگاهی است که برای نظافت ساختمان‌های بلند، پل‌ها و سدها کاربرد دارد و بکسلی که به آن متصل است با این نام شناخته می‌شود.
  • سیم‌های بکسل روکش‌دار
    این نوع بکسل‌ها دارای روکش PVC هستند که از زنگ زدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند و به ویژه در باشگاه‌های بدنسازی آن را می‌بینید.

سیم بکسل ؛ سیمی که پازل نهایی صنایع است

سیم بکسل جزو کاربردی‌ترین ابزار در صنایع محسوب می‌شود که مسوولیت اصلی آن نگهداری از سازه‌ها و یا حمل و نقل اجسام سنگین است.

انتخاب سیم مناسب به عوامل بسیاری از جمله جنس سیم، کاربرد و شرایط محیطی وابسته است که بهتر است از خدمات مشاوره‌ای برای خرید آن استفاده کنید.

 

سیم بکسل چیست و چرا به آن وابسته هستیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا